Lokmuséet
Klicka på spelaren för att höra berättelsen om Mojsen
Vid malmbangården byggdes 1929 det lokstall där huvuddelen av Lokmuséet är inrymt.
Det består förutom stallar för loken av ett vattentorn, omklädningsrum och kontor för personalen som jobbade där. Lokstallet har 10 st platser för lok och är av s k rundstallstyp. Framför stallet ligger en vändskiva som kan vridas för att loken ska kunna ställas i rätt utrymme.
Vid Lokmuséet finns även det gamla ställverket bevarat som användes för att styra och övervaka alla växlar och signaler på malmbangården.
Förutom ett stort antal fordon från 1850-talet fram till 1970-talet finns vid muséet även mängder av andra föremål och fotografier från TGOJ-banan.
Bland rariteterna kan nämnas världens enda tre st bevarade ångturbinlok, varav det äldsta håller på att renoveras till körbart skick. Sveriges första
tre-cylindriga ånglok – ångloket OFWJ nr 8 , tillverkat i England år 1876 samt elektrolok, diesellok och motorvagnar.
Mer spännande tåghistoria med personvagnar med träkorg och öppna plattformar från 1800-talet, stålpersonvagnar från 1940-50-talet, öppna och täckta godsvagnar samt malmvagnar finns. Vidare finns utställningar med foton och information över samtliga 60 stationer vid TGOJ-banorna, signaler, ställverksapparatur med mera.
Järnvägens huvudsyfte var järnmalmstransporter från bl.a gruvfälten i Grängesberg och ner till hamnen i Oxelösund, en sträcka på ca 255 km. Banan hade också betydande gods och persontrafik. Malmtransporterna upphörde i samband med gruvnedläggningen i Grängesberg år 1990.
se mer under: www.gbbj.nu



